názorný přehled hmatů pro začátečníky
Důležité akordy podle abecedy: A dur, A moll, C dur, D dur, D moll, E dur, E moll, F dur, F# dur, G dur, G moll, H dur, H moll, * dim.
B dur | F dur | C dur | G dur | D dur | A dur | E dur | H dur | F# dur | C# dur | G# dur | D# dur |
G moll | D moll | A moll | E moll | H moll | F# moll | C# moll | G# moll | D# moll | B moll | F moll | C moll |
Těma fotkama. Mrkněte i na nákresy akordů. A pojetím odlišným od všech ostatních tlustých příruček:
Důležité akordy | Nesmyslné akordy typu A# sus 5-7 | |
jiné příručky | zobrazují jenom v jedné poloze | uvádějí všechny, ač se nikdy nepoužijí |
tato příručka | zobrazuje v potřebných variantách | ignoruje |
Poznámka: durové akordy se v literatuře někdy značí pouze velkým písmenem. Například písmeno G napsané nad textem písničky může znamená G dur. Mollové akordy se zase značí jako *mi, např Ami je A moll. Nebo se moll značí mínusem.Vizte vysvětlení použitých pojmů.
Složení tónů: F A C. Příbuzný akordu D moll. Sousední akordy B dur a C dur. Předznamenání jedno b.
Základní baré poloha akordu F dur. Dost těžká. Pro úplné začátečníky nedoporučuji.
Posouváním se dají vyloudit jiné další durové akordy.
Začátečnické držení akordu F dur. Nejtlustší struna se nebrnká, protože
do akordu neladí. Ukazováček drží dvě struny! Je možné vypustit malíček a na jeho místo dát prsteníček.
Relativně kuriózní držení, které používá palec. Moje oblíbené držení. Klasická kytarová škola použití
levého palce zapovídá. Je to to samé jako držení začátečnické, akorát palec drží nejtlustší strunu tak,
aby zněla tónem F.
Složení tónů: D F A. Příbuzný akordu F dur. Sousední akordy G moll a A moll. Předznamenání jedno b.
Možná
nejjednodušší akord vůbec. Nejtlustší struna se nebrnká, protože neladí.
D moll se dá hrát v páté poloze baré hmatem odvozeným od A moll, vlastně H moll. Nebo to jde i bez baré.
Složení tónů: C E G. Příbuzný akordu A moll. Sousední akordy F dur a G dur. Nemá předznamenání.
Nejčastěji hraný akord v začátečnickém držení. Může se brnkat přes
všechny struny. Malíček se nepoužívá. Při držení je třeba dávat pozor na to, aby nejtenčí struna zněla.
Někdy se malíček klade na nejtenčí strunu na třetí pražec, to taky ladí.
Nejčastější držení akordu C dur. Od začátečnického se liší polohou malíčku,
prsteníček je posunutý na nejtlustší strunu, kde drží tón G, aby v akordu zněl dvakrát.
C dur se dá hrát H dur hmatem ve třetí poloze (prostě se to H dur baré šoupne o jeden pražec nahoru).
C7. Přidává
do akordu tón B (malíčkem). Používá se zejména v tónině F dur. Obvykle za ním následuje akord F dur.
Složení tónů: A C E. Příbuzný akordu C dur. Sousední akordy D moll a E moll. Nemá předznamenání.
A moll
je dost jednoduchý akord. (Malíček se nepoužívá, ale je připravený případně na třetím pražci tisknout tón
G do akordu A moll 7.)
Vcelku málo známé držení akordu A moll v páté poloze. Říká
se tomu malé baré. Čtvrtá struna (D) se nebrnká, vlastně se hraje jenom bas A (druhá nejtlustší) a ty tři tenké.
Hmat uvádím pouze jako příklad toho, že se normální akordy dají hrát i na hmatníku výše (a ne pouze plným
baré hmatem). Tento hmat je klíčově důležitý v pseudohistorických skladbách.
A moll se dá hrát G moll hmatem v páté poloze.
Složení tónů: G H D. Příbuzný akord je E moll. Sousední akordy C dur a D dur. Předznamenání 1 #.
Správné držení akordu G dur nepoužívá ukazováček. Důvodem je snadné přehazování
na další akordy a případná obsluha prvního pražce ukazováčkem. Držení nejtenčí struny malíčkem je na začátek
velmi těžké. Dle mého názoru se rozhodně vyplatí, ale někteří se mnou nesouhlasí. Ti drží stejné struny na
stejných místech, ale ukazováček používají a malíček mají volný.
To je právě hmat, který pro akord G dur používá i ukazováček.
Navíc je tady navíc stisknutá H struna na třetím pražci (to není nutné, ale zní to trochu jinak, možná lépe).
Toto držení rozhodně nedoporučuji, ale berte to jenom jako můj názor.
G dur se dá hrát baré hmatem F dur ve třetí poloze.
Cikánské géčko se hraje palcem a ukazováčkem, které obejmou krk kytary na třetím pražci. Palec přitom tlumí druhou nejtlustší strunu, protože ta neladí. Cikánské géčko přes jeho jednoduchost nemohu doporučit.
G7 přidává tón F. Používá se zejména v tónině C dur. Je velmi snadný, proto se s ním často
začíná výuka hry na kytaru.
Složení tónů: E G H. Příbuzný akord G dur. Sousední akordy A moll a H moll. Předznamenání 1 #.
Možná
nejjednodušší akord vůbec. Ale pozor! Ukazováček se nepoužívá. Důvodem je snadné přehazování na akordy E dur, A moll, G
dur, C dur a další. Ukazováček je také připraven při přechodu do vyšších
poloh zmáčknout baré.
Složení tónů: D F# A. Příbuzný akord H moll. Sousední akordy G dur a A dur. Předznamenání ##.
Když si odmyslíte ten palec, dostanete základní držení D duru. V něm se nejtlustší
struna nebrnká, protože neladí. (Právě proto si tam přidávám ten palec, aby znělo F#. Fakt to ale není nutné.
Mimochodem neznám nikoho, kdo by tam kromě mě ten palec dával.)
Ve druhé poloze se dá D dur hrát dost šíleně. Je to vlastně C dur posunuté do druhé polohy. Hmat uvádím spíše pro doplnění přehledu možných
baré akordů, než že by se nějak moc používal. Je to krkolomný hmat. Vlastně prstolomný.
D dur se dá hrát posunutím baré hmatu H dur do páté polohy.
D7. Dost
jednoduchý akord. Přidává tón C (ukazováček).
Složení tónů: H D F#. Příbuzný akord D dur. Sousední akordy E moll a F# moll. Předznamenání ##.
Docela těžký
baré hmat. H moll se ale nedá hrát nijak jednodušeji. Když se na to podíváte pořádně, je to vlastně A moll posunutý do druhé polohy.
Složení tónů: A C# E. Příbuzný akord F# moll. Sousední akordy D dur a E dur. Předznamenání ###.
Ta fotka se mi moc nevyvedla, protože je tam vyfocené A7. Ten malíček
nic mačkat nemá. Takže A dur je jednoduchý hmat na tři prsty. Začátečníkům
trvá docela dlouho, než se naučí přehmatávat na sousední akordy E dur a D dur. Je to takové dobré cvičeníčko.
A dur se dá hrát držením F dur baré hmatu v páté poloze.
A7 přidává tón G (malíček).
Složení tónů: E G# H. Příbuzný akord ani nevim, asi C# moll. Sousední akordy A dur a H dur. Předznamenání 4 křížky.
Takže fotka opět nic moc, protože malíček nic držet nemá.
Takhle to vypadá jako E7 (přidaný tón D). E dur je docela jednoduchý a často
používaný akord.
Složení tónů: H D# F#. Příbuzný akord G# moll. Sousední akordy F# dur a E dur. Celkem méně používaný akord. Předznamenání 5 #.
Nejčastější
držení je baré hmat, jehož posouváním se mohou vyloudit i další akordy. Je to vlastně akord A dur posunutý do druhé polohy.
H dur se dá hrát i baré hmatem jako F dur v sedmé poloze.
H 7 přidává tón A. Zajímavé je hlavně držení, protože tam ten ton A přibude dvakrát. Malíček se může
vypustit. Toto je standardní držení H7, které se dá posouvat do jiných poloh.
H7 se
dá držet i jinak, pohodlněji. Využívá se přitom prázdných strun. Tento hmat se nedá posouvat jako baré. Dobře
se přehazuje na C dim.
Složení tónů: F# B C#. Příbuzný akord G dur. Sousední akordy A moll a H moll. Předznamenání šest křížků (nebo taky šest béček, protože je to dokola a tónů je dvanáct).
Vlastně hmat F baré posunutý do druhé polohy.
F# 7 se od F# liší polohou malíčku. Přidává se tón E. Moc se
neopužívá, ale dá se posouvat.
Složení tónů: G B D. Příbuzný akord B dur. Sousední akordy C moll a D moll. Předznamenání dvě béčka.
Vlastně posunutý E moll do třetí
polohy. Jenom je přidán ukazováček držící barré.
Dim je zvláštní typ akordu obsahující 4 tóny. Každý dim akord má 4 jména, protože pozice tónů v akordu je rovnocenná. Například G dim = E dim = C# dim = B dim. Existují pouze 3 dim akordy.
Hmat G dim. Většinou se brnká pouze přes ty čtyři držené
struny. Posouváním nahoru a dolů se dostávají jiné dimy. Posunutím nahoru nebo dolu o tři pražce se dostane
tentýž akord trochu jinak znějící. Proto mají hráči při hře dimů ve zvyku vyjíždět nahoru a dolů o tři
pražce.
Vizte též: akordy na kytaře, tóny na kytaře, kadence (zákonitosti příbuznosti akordů), ladění kytary, odvození akordů, tónové složení akordů.
Tak fajn. Teď mrknu na Santorini a Zakynthos. Před pěti hodinami jsem kolečkem ovozil složil 24 metráků uhlí, když jsem předtím v noci dorazil z Prahy. Je 14. prosince 2002, 5 hodin ráno. Jsem dobrej magor. Původně jsem chtěl jenom hodit na web ty nafoceké akordy, co už se mi rok válejí na disku. Dělal jsem to celou noc :-)
Aktualizováno 15. 12. 2015.
Hudební nauku píše Yuhů, mail: janovsky@gmail.com