Předchozí: První lekce
Dost často se při jízdě stane, že auto chcípne. Chcípnutí je triviální označení vypnutého motoru a podobá se to stavu, kdy zamrznou Windowsy -- nic nefunguje. V tom případě se musí znovu nastartovat. To se dělá klíčkem. Postup:
Když auto chcípne, tak se u novějších aut vypne posilovač řízení a posilovač brzd. Kdyby vám někdy chcíplo auto cestou z kopce, tak na to děsně bacha, protože pak je potřeba dupnout na brzdu mnohem víc než jindy. A nejde přitom moc dobře točit volantem.
Auto chcípá ve chvílích, kdy jsou otáčky motoru moc nízké nebo když se moc zpomalí. To se stává ve dvou případech:
Aby to nechcípalo při jízdě, tak se dělají tyto věci:
Spojka je ten pedál úplně vlevo. Je to strašně důležitá věc. Má tři stavy:
Motor kromě toho, že auto pohání, umí auto i zpomalovat. Když se třeba jede z kopce a nešlape se na plyn, tak se nechává motor točit, aby auto brzdil. On jak ten motor točí, tak musí stlačovat plyn ve válcích, čímž se to brzdí.
Jestliže sešlápnete spojku, motor přestává brzdit. Dejte si na to bacha -- po sešlápnutí spojky se auto jakoby trochu víc rozjede, skoro poskočí. Zejména na to bacha, když jedete z kopce.
Auto se rozjíždí na jedničku tím, že se zařadí jednička, přidá se plyn a pomalu se pouští spojka. No jo, jenomže když se to rozjede, tak se skoro vždycky hned musí řadit dvojka. Celý postup:
Zatím to vypadá jednoduše. Fígl je v tom, že při rozjíždění je potřeba často dělat spoustu dalších věcí -- typicky zatáčet, blikat nebo dávat bacha.
Neutrál je vlastně taky rychlostní stupeň, jakoby nula. Když je zařazený neutrál, je to stejné, jako když je sešlápnutá spojka. Motor prostě nezabírá.
Neutrál se řadí v případech, kdy někde musím chvíli stát, ale nechci vypínat motor. Typicky když se stojí na červené před semaforem. Sice bych mohl mít celou dobu sešlápnutou spojku, ale to je nepohodlné.
Neutrál někteří lidé řadí, když sjíždějí z kopce, aby je nebrzdil motor. Obecně se to nedoporučuje, protože je to prý nebezpečné. Jednak nelze operativně zrychlit, kdyby bylo potřeba, a druhak kdyby náhodou selhaly brzdy, tak to bude horší.
Jednou jsem vjel na kruhák, šlapal jsem na plyn, řvalo to, ale auto vůbec nejelo. Bylo to tím, že jsem špatně zařadil a měl jsem tam neutrál.
Když jsem dříve koukal řidiči na budíky, tak jsem si všímal tachometru, protože tomu jsem rozuměl. Naopak jsem nemohl pochopit, proč je tam tak velký otáčkoměr. Teď už to asi chápu. Otáčkoměr je ten velký budík, co není tachometr. Škodovky ho mají vlevo, některá auta vpravo.
Otáčkoměr ukazuje, jak moc se otáčí motor. Aby auto dobře jelo, nesmí se točit málo ani moc. Já jsem zjistil, že nejlepší je, když je ta ručička kolem dvacítky. Jakmile mi klesne níž, začne to dělat duc duc a já uvažuju o tom, že podřadím. Naopak když mi přeleze dvacítku a blíží se ke třicítce, tak to začne moc řvát. V tu chvíli přemýšlím, že přeřadím na vyšší rychlostní stupeň.
Řidiči aut, která mají automatickou převodovku, nic z předchozích věcí neřeší. Prostě šlapou na pedál nebo na brzdu a jedou. No řekněte -- není to nuda?
Yuhů! janovsky@gmail.com
Hlavní stránka:
https://dusan.pc-slany.cz
Další moje weby: Jak psát web,
O práci,
Kréta, Tunisko,
Bulharsko,
Turecko