Muránska planina 99

Byli jsme na horách! Toto je popis cesty. Dále jsem napsal popis NP Muránska planina z turistického hlediska. Pohled od Muránského hradu na planinu Všechny fotky dělala Hanička Srbková.

Napřed fakta

Termín
5. - 12. srpna 1999, to jest od čtvrtka do čtvrtka. Já jsem vyrazil už ve středu a domů dojel v pátek v noci.
Účastníci
Hannah, Hanička (Sluníčko) a Já (Yuhů) s kytarou. Jirka s Danou s námi nebyli, jejich mínus.
Kde jsme byli
Národný park Muránska planina je na středním Slovensku jižně od Nízkých Tater
Cesta
Tisovec - Muráň - Nižná Kľaková - Nová Maša - Červená Skala - Muráň

Všeobecné poznatky

Cesta tam

Já jsem jel stopem, Hanky autobusem. Hannah jela od příbuzných ze Slovenska. Moje cesta stopem je na delší vyprávění, každopádně v pátek ráno jsme z Tisovce vyrazili do hor.Setkání u rozcestníku v Tisovci

Pátek 6. 8.

Tisovec - Voniaca - Paseky

Hrůzný výstup

V Tisovci jsme sehnali mapu, dali si čaj a kafe. Hned na prvním úseku jsme měli překonat stoupání 600 metrů. U Hannah se brzo projevila alergie na kytky, ale nějak to nakonec udýchala. Výstup byl namáhavý, dusno a horko bylo. Všude kolem spousta kytek. Hanky se často zastavovaly u nových druhů, já se ptal na ty triviální. Minul nás domorodec na koni, kterému ukradli sedlo. Cesta na Voniacu, která podle cedulí měla trvat jednu a půl hodiny, se nám protáhla na čtyři. Vznikl výrok o vrstevnaté vrstevnici. Opravdu jsem přemýšlel, zda takových výstupů přežiji více. Nakonec jsme došli na loučku jménem Voniaca. Byl tam tesařík alpský, šedo-modro černý brouk. Tesařík alpinskýKrásné výhledy k jihu a spousta nových kytek. K obědu nám brynza zachutnala, ale došla.

Paseky

Kolem čtvrté odpolední jsme začali sestupovat směrem k Pasekám, kde měl být seník na spaní. Byl tam a byl hrozně velký. Kdysi u něj byl hřebčín, nyní se tam páslo šest býčků, kteří s večerem kamsi odešli. Uvařili jsme k večeři rýži (zbyla i na snídani) a šli spát.

Sobota

Paseky - Muráň - Muráňský hrad

Bílý pes

Ráno nás vzbudil pes, který na nás zle štěkal. Velký bílý vlčákoidní pes. Bál jsem se ho. Po hodině občasného štěkání se odvážil vylézt k nám na seno. Měl jsem z něj strach, ale Hanky na něj začaly mluvit ty seš krásnej pejsek, načež ten pes najednou zhodněl, začal se mazlit a sežral tu rejži. Rozkošné zvížátko, byl sqělej.

Pospíchali jsme do Muráně, protože byla sobota a měli jsme málo jídla. Cesta vedla po dusné silnici, kolem rostly pole máty a dobromysli. Upadla mi kytara a trochu se štípla. No nic. V Muráni jsme hlavně chtěli koupit tamní buchty a brynzu.

Muráň

Neměli ani jedno z toho. Přitom tam na náměstí měli troje potraviny, bufet, dvě hospody, lahůdky a zmrzlinářství. Sehnali jsme akorát chleba. To je na dlouho poslední nákup, na planině, kam míříme, se nic koupit nedá. Potěšila zmrzlina. Kolem nás se prali místní psi. Čekal nás výstup na Muráňský hrad -- dalších 500 metrů převýšení.

Šílený výstup, je dusno, začíná pršet. Zjišťuji, že Hannah má celkem těžký bágl, protože si v něm veze spoustu "potřebných" věcí. Samozřejmě si to nenechá pomoci. Kocháme se pod starým bukem. Značka je v mapě špatně zakreslená. Vzniká druhý výrok: "vrstevnice je fyzikální idealizace". Kousek za studánkou jsme si nechali bágly u bufetu. Výstup na hrad nalehkoPosledních 100 vertikálních metrů jdeme nalehko a jsme na hradě.

Muráňský hrad

Z hradu se zachovalo jen pár zdí, hradby a brána. Taková větší a zarostlejší Pravda. Výhled z hradeb do stametrových hloubek je fantastický. Pozorujeme dva krkavce.

Čo také pahreba?

V seníku kousek od hradu, ve kterém chceme spát, jsou už nějací dva chalani od Košíc. Přidali jsme se k nim, měli už oheň a dělali večeři. Volali sa Braňo a Rolo. Rolo hrál na kytaru a také se chystal na spasení Slovenska po tom zatmění. Dali nám ochutnat jídlo, které pekli v alobalu v hromadě žhavého popela. Taková hromada popela se na Slovensku jmenuje "pahreba". Když Rolo přestal hrát, zazpívali jsme si s Haničkou spirituály.

V noci byla šílená bouřka a vítr. Překvapilo mě, s jakým úsilím se Hanička snažila zavřít dveře od seníku. Onen seník měl totiž vlastně jen dvě stěny.

Neděle

Hrad - Studňa - Nižná KľakováTak se z Klaku jeví dolina

Rychlá cesta

Košičáci nám dali jídlo, co jim zbylo, čímž nás podle mě zachránili od smrti hladem. Měli jsme nadmořskou výšku kolem tisícovky, a tak naše cesta neměla už moc stoupat. Celkem rychle jsme se dostali na Studňu, kde je také ľadová jama. To je taková uzavřená propast, ale nic moc. Voda tam byla lepší. Na další cestě byla zajímavá vyhlídka z planiny do údolí. Šli jsme celkem rychle -- za jeden den jsme stihli ujít to, co jsme měli naplánováno na dva.

Nižná Kľaková

Pak na jednom sestupu jel proti nám kůň. Nebyl to kůň ledajaký, byl to hucul. Jela na něm holka, jiná holka ho vedla. Za chvilku jsme přišli na louku, kde sedělo pět lidí a páslo se 70 koní. Hanky zešílely radostí. I mně se to líbilo.

Časem jsme od stáda sešli na nižší louku, kde je srub - turistická ubytovňa. Ale byl už plný, tak alespoň na verandu. Přebývali tam studenti z bratislavské ochranářské školy na praxi. Byl tam i zoolog jménem Erwin, který nám ukázal sítě na netopýry, do kterých se chytilo mládě červenky, a povídal o národním parku a zvířátkách.

Krásné bylo pozorovat, jak honák koní zahání na noc ty hřebce do ohrady nebo jak je ve stoje koni na hřbetu počítá.Huculové

V noci jsme zpívali u ohně. Na Slovenku se u ohňů zpívají zásadně české písničky. Takže jsem hrál a Hanky zpívaly a jedna Slovenka také moc dobře zpívala. Když jsem se na chvíli zbavil kytary, začala hrát Dva havrany od Asonance. Proč ne. To potěšilo.

Pondělí

Nižná Kľaková - Stožky - Nižná Kľaková

"Oddechový" den

Nějací lidé šli ráno do Muráně nakoupit, tak jsme je poprosili, aby nám koupili chleba, brynzu a buchty. Sami jsme nechali batohy ve srubu a vydali se nalehko ke Stožkám. Cestou jsem viděl hada, vylezli jsme na skalní bránu, i oběd byl. Pak Hanky vystoupily na Malou stožku, což je krásný kopec s asi 200 m převýšením. Já jsem zatím spal dole. Na kopci prý rostly lány oměje. Malá StožkaCestou zpět po červené jsme se přežrali malin.

Brynzu v Muráni prý neměli, ale chleba a buchty nám ty holky donesly. Díky! Buchty byly fantastické. Jdu brzo spát, ani nehraju u ohně.

Úterý

Nižná Kľaková - Klátna - Lapinka

Šli jsme přes Stožky, kde jsme potkali skupinu turistů - byli od Rakovníka, proč ne? Měli jsme kus společné cesty, tak jsme občas prohodili pár slov. Na Klátne jsem se umyl v potoce a všechno bylo veselejší. Výstup do sedla Sitárova vyžadoval jen jednu aklimatizační zastávku. K večeru jsme dorazili na Lapinku, kde byl i seník na spaní. Sotva jsme dovařili večeři, spustil se hrozný liják. Po bouřce hrála Hanička na kytaru a vylétl netopýr. Totální romantika.

Středa 11. srpna

Pozorujeme zatmění slunceLapinka - Zatmění slunce - Nová Maša - Červená Skala - Veľká lúka

Ráno vysvitlo slunce. Zatímco jsem dospával, Hanky se svezly povozem s koňmi od nějakého domorodce.

Zatmění slunce

Před polednem jsem vyrazili najít místo na pozorování zatmění slunce. Jenže přicházely mraky a bylo to čím dál tím horší. V době zatmění to byl totální nimbus skoro přes celou oblohu. Pak se to trochu roztrhalo, ale nic moc.

Civilizace

Po chvíli cesty jsme dorazili do Novej Maše, kde jsme nakoupili chleba a brynzu. Pak busem do Červenej Skaly. Za zvuku dechovky z místního rozhlasu jsme překročili Hron. Hannah pozoruje nasvícený déšť Tam nás zastihla bouřka, kterou jsme přečkali v lomu pod těžními stroji.

Zelená značka

Následovalo kýčovité údolí s nádherným potokem, mokrou trávou, slunečním svitem a s koňmi. Stoupáme po zelené značce na planinu. Výstup nedělal vůbec problémy, už jsme asi trénovaní. Je tu báječný temný les a značka je v mapě špatně zakreslená. Hanička našla hřib a potkali jsme dva biology z Budějovic. Vůbec, potkáváme tu samé Čechy. Hledáme místo na spaní. Nad jednou loukou stála totálně krásná duha. Rozhodujeme dojít na Veľkú lúku. Tam je nocleh a vede tam žlutá značka.

Krize

Nejhorší chvíle celého vandru nastala v okamžiku, kdy jsme sešli ze žluté značky a já jsem rozhodl jít terénem, však mám mapu. Následovalo totální bloudění, stmívání bez noclehu, mokro, od boty se mi odlepila podrážka. I když Hanička značku našla, na Velké lúce se ukázalo, že tam žádný nocleh není. Tak Hannah vlezla do nějakého stavení pro radu a zjistila nedaleký seník. Seník jsme našli, ale nedalo se do něj dostat. Tajný vchod byla uvolněná laťka, ale než jsem ji našel! Krize skončila až teplým bujónem s hřibem. Poslední noc na seně.

Čtvrtek

Veľká lúka - MuráňVelká lúka, fakt velká

Ráno nás vyplašil nějaký lesák, co nás našel na seně. Ale pak odešel. Po probuzení jsem se pokusil zalepit si botu, ale byla mokrá, tak jenom provizorně. Cestou pršelo, schovali jsme se pod křoví u cesty. Jel kolem povoz a kůň se strašně lekl a bál se nás. Tak Hanky řekly krásnej koníček a pojď, koníčku, neboj se, a on se už nebál a projel kolem. Na konci Velké lúky jsme se napojili na cestu, kterou už jsme šli v opačném směru, tak začala nostalgie. V bufetu pod hradem jsme se opět stavili na čaj a byl tam ten lesník, co nás ráno našel na seně.

U studánky jsme si vyčistili zuby, pak do Muráně. Dolů to šlo o moc rychleji než před týdnem nahoru. Akorát mi zase praskla bota, tak jsem šel kus bos. Do vsi jsem dorazil navíc i bez trička.

V Muráni v bufetu jsme vykoupili poslední buchty. Mňam. Koupil jsem si tričko a tenisky. Potěšila zmrzlina. V informačním středisku jsme sehnali pohledy a potřetí potkali toho lesníka. Poslali jsme pohledy, já se rozloučil s Hankami ((8-)) a šel na stop.

Muráňské zvony

O tretej hodine vyzváňali zvony. Javor klen z Muránske planinyVšechny. Zvuk se nesl dolinou, odrážel se od kopců a lidé se zastavovali. Pak v místním rozhlase pustili houslové cikánské melodie. Zadíval jsem se do hor kolem a pochopil jsem, že jsem na Slovensku. Drsná krása a krásná hudba. Vápencové skály v dálce sem patřily, stejně jako cikáni lelkující na lavičkách. Toulaví psi mi čuchali kolem batohu. Načež v rozhlase hlásili, že umřela nějaká pani a kdy bude mít pohřeb. Ty zvony patřily jí. V Muráni má člověk jistotu, že když umře, zvony pro něj rozezvučí celou dolinu.

Cesta zpět

Hanky do deseti večer čekaly na autobus, který je odvezl do Brna. Já jel stopem a je to na delší povídání. Snad jen že jsem v pátek v půl dvanácté v noci potkal ve Slaném na nádraží Danu a stačil jí toho půlku povědět. A doma mě čekal Ajči.

Dále jsem napsal popis Národního Parku Muránska planina z turistického hlediska.